Olja golv

Det var längesen nåt gick smidigt i renoveringen. Det var ju inte annorlunda när vi igår behandlade golvet i sovrummet med olja. Jag hade slipat lite lätt dagarna innan så oljan skulle tränga ner ordentligt. Vi hyrde en polermaskin och köpte med två olika rondeller, en som poleras med direkt och en som man använder flera timmar senare. Vi börjar olja golvet ca 4 kvm, väntar 15 min och när vi sen ska sätta igång poleringsmaskinen så går proppen. Det blir mörkt i rummet eftersom vi bara har en arbetslampa där. Byter propp, drar en förlängningssladd till hallen i bottenvåningen och provar....då går proppen där. Efter att vi bytt propp igen så testar vi att dra sladden till köket och då funkar det. MEN maskinen är knappt styrbar och lämnar dessutom svarta märken på golvet från hjulen. Även när vi sänkte handtaget var den svår att hantera. Det slutade med att vi fick polera för hand. Efter många timmar, bråk och skitiga handdukar var oljningen och första poleringen klar. Andra poleringen skulle enligt tidsberäkningen ske kl 04 men det var inget jag hade lust med så jag har gjort det nu på förmiddagen. Kan aldrig mer i mitt liv tänka mig köpa ett obehandlat golv igen. Visst att man sparar pengar på att göra det själv men det är inte värt det! Det är alldeles för mycket tid och tålamod som går åt och vi har mycket annat att göra än att behandla golv.



Kommentarer
Anders F

Fasen syrran du skulle ha ringt till mig kunde jag ha ordnat maskiner och olja gratis från Örebro och hjälpt dig, har oljat ett antal kvadratmeter under åren :)

2010-10-27 @ 17:34:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0